söndag 1 december 2013

100

Idag är det:
  • Första advent (yay!)
  • Första december! (=chokladkalender!)
  • Tre veckor kvar till jag åker hem (gah!)
  • Dags för blogginlägg nummer 100 (say whaaat?!)

På tisdag fyller danska S år och därför ska vi idag fira hennes födelsedag med julmys. Enligt egen uppgift fyller hon 18, men vi andra har en känsla av att det nog är lite mer än så.

För att bevara de svenska jultraditionerna hade jag erbjudit mig att baka lussekatter. Hur svårt är det liksom? Kommer ihåg att jag gjorde en sats en gång för kanske...sju? år sen, som var väldigt lyckad. Hoppsan vad tiden går!

Försöker komma ihåg vilket recept jag använde den där gången. Sms:ar mamma och ber henne kolla i "någon stor kokbok i köket" där det "nog fanns ett lussekattsrecept på en vänstersida, eller om det var en högersida". Mamma får dock sånna här vaga frågor från mig mest hela tiden, så hon mms:ar strax tillbaka en bild på receptet. Av oklar anledning kan min iPhone dock inte ta emot internationella mms (orkar inte ta reda på varför eftersom jag bara har tre veckor kvar här...), så istället får man gå in på nån Tele2-sida, som ser ut att vara hämtad från 80-talet, och ladda ner bilden.

Old school!

Lyckas till sist spara ner receptet och inhandla ingredienserna. Eftersom jag är van att bakimprovisera svenska recept i Nordamerika var det inte några större problem, men vissa nordamerikanska saker ska ju alltid ställa till det.

Exempelvis behövde jag 33 gram jäst efter att ha delat receptet för 80 (!!) lussekatter på tre. Detta visade sig bli lite jobbigt eftersom 1. jäst främst säljs som torrjäst och 2. när jag äntligen hade hittat färsk jäst såldes den inte i några 50-gramspaket, utan i sådana här:

 Hur mycket ska man ha av det här nu då?

Kollar i skåpen. Ingen våg. Google-sökningen "Hur vet man hur mycket 33 gram jäst är???" ger ingen relevant träff. Försöker komma ihåg ungefär hur stor ett svenskt 50-gramspaket är och nyper sedan av två tredjedelar av detta imaginära jästpaket.

Är detta 33 gram?

Saffran såldes inte heller i några 1-gramspåsar, eller ens 0,5-gramspåsar. Istället fick man köpa en hel hög med 0,125-gramspåsar.

Praktiskt!

Lyckades till slut i alla fall få ihop en gul deg som jäste tills den blev lite större och sedan rullades ihop till 24 lussekatter. Fyra minuter efter att jag ställt in första plåten i ugnen kom jag dock på att jag hade glömt att pensla de små katterna med ägg. Mindre fail, men öppnade snabbt luckan och stack in handen och penslade på lite medan plåten stod kvar i ugnen. 250 grader var dock lite mer än vad min hand klarade av, så bara hälften av katterna hann bli ägglaserade innan min hand brann upp, men hur noga kan det vara?

Voilà!
(OBS att detta eventuellt är andra plåten, eftersom några av de openslade katterna från första omgången såg något...hm...torra ut.)

Glad första advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar